Change | Communication | Creative

Italianen, 13 ongelukken!

Iedereen die me iets of wat kent, weet dat ik een gezond chauvinisme heb voor alles wat Italië aangaat. Italiaan zijn, is in mijn ogen meer dan een nationaliteit, het is meer dan de taal spreken, het is zelfs meer dan een cultuur. Volgens mij is het een levenswijze. Een levenswijze die steeds gebaseerd is op het grijpen van opportuniteiten. Niet op een negatieve manier, noch uit egoïsme, maar om iets positiefs op te wekken in een groter geheel. Ik kan me inbeelden dat dit als opschepperij kan beschouwd worden, waarvoor mijn excuses, niet de bedoeling. Er is niets mis met trots te zijn, zolang je maar niet in extremen valt.

Italianen zijn een vreemd volkje. Het enig volk dat ontzettend houdt van dualiteit. Drama versus opportunisme en er mee weg komt. Zelfs op zo’n manier dat bij elke mislukking of creatie van een gedrocht, men op zoek gaat naar de kans om het anders te beschouwen en om het mondiaal te vermarkten.

Toren van Pisa

De bouwmeesters Guglielmo en Buonanno waren in de twaalfde eeuw niet van plan een scheve toren te bouwen. Ze begonnen in 1173 met bouwen en al snel bleek dat deze begon over te hellen. We breken het niet af, we maken er een wereldbekende trekpleister van voor alle amateurfotografen die verantwoordelijk zijn voor het rechthouden van de toren.

Pizza

De meningen zijn verdeeld over de oorsprong van het woord pizza. Eén van de mogelijkheden zou kunnen zijn dat het afkomstig is uit het Latijn; Picea. Een woord dat door de Romeinen gebruikt werd om het zwart worden van brood in een oven aan te geven. Een mislukte platte broodbodem, wordt de wereldberoemde Italiaanse pizza. We moeten het niet hoog in onze bol hebben om te beweren dat we de uitvinder zijn van de pizza, alle volkeren hadden wel een plat eetbare broodproduct. Maar het product commercialiseren en het toevallige ontstaan van de “pizzeria” is wel volledig te danken aan de italianen.

Catenaccio

Is een voornamelijk in Italië toegepaste speelstijl in het voetbal. Catenaccio is het Italiaanse woord voor ‘grendel’. Het is dan ook een systeem dat zich vooral richt op een goed georganiseerde en effectieve verdediging, die de aanvallen van de opponenten moet neutraliseren. Geen mooi spel, maar verdomd efficiënt. Wat kan lelijkheid toch soms mooie resultaten leveren.

Venezia

Een stad dat onder water dreigt te lopen, is een trekpleister met naam en faam geworden voor vele toeristen. Men overweegt zelfs te werken met een toeristenpas om de stad binnen te mogen, de druk van het massale toerisme wordt te groot. Je stad in verval zo profileren dat iedereen er wel naar toe wil gaan. Is toch een prachtig staaltje van serendipiteit.

Dolce far niente

Lui zijn of niet lui zijn, heeft er niets mee te maken. Anders gezegd: De Italiaan ziet het ‘niets’ doen als een belangrijke activiteit, naast het werken, koken en het hebben van een sociaal leven, terwijl anderen het zien als een gunst die men moet verdienen. Het ophemelen van even lekker niets doen is niet iedereen gegeven. Genieten van je moment het is je gegund. De voorbode van mindfulness in al zijn glorie. Is het een excuus om niets te moeten doen of is er een bepaalde waarheid om jezelf niet voorbij te lopen. Deze keuze laat ik aan jou over.

Christoffel Colombus

Christoffel Columbus werd in 1451 geboren in de Italiaanse stad Genua. Christoffel Columbus wordt door velen gezien als dé ontdekker van Amerika. Je zou kunnen zeggen dat de oorspronkelijke bewoners van Amerika, de indianen, de ontdekkers zijn, maar dat was in de rest van de wereld helemaal niet bekend. De ontdekking van Amerika door Columbus was een toeval, want hij wilde eigenlijk naar India varen. Toen hij in 1492 in Amerika aankwam, dacht hij dat hij in India was. Dit was ook de reden waarom hij de oorspronkelijke bewoners van Amerika indianen noemde. Van een misser gesproken en toch wereld- en generatie-breed beroemd worden.

Nutella

Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in 1946, zijn cacaobonen schaars en kosten ze veel geld. Pietro Ferrero, een Italiaanse banketbakker, maakt een smeersel waarbij hij de helft van de chocola door hazelnoten vervangt. Het spreekt vanzelf dat zijn dessert een enorm succes is. Hij noemt het nieuwe chocoladesmeersel Giandujot. Enkele jaren later smelt zijn Giandujot op een snikhete dag in de zon en verandert in een heerlijke smeuïge pasta die hij de naam Supercrema geeft: het huidige Nutella! Toeval of niet, we vinden het Super lekker.

Prachtige voorbeelden van positief opportunisme. Iets waar we in deze tijd van kunnen leren. Opportuniteit versus drama. De zoektocht naar de balans tussen de dualiteit is cultuur. Zoals ik al eerder vermeldde, italiaan of Italofiel of liefde voor Italië overstijgt cultuur. Het is een levenswijze. Iets wat je gelukkig maakt, iets waar je vol passie naar smacht, wanneer het je uitkomt. Een buongiorno is meer dan een goedemorgen, het is een oprechte zonneschijn die je toevertrouwt aan de mensen rondom je. Je geniet en je treurt, waar spontaniteit de gemeenschappelijk noemer is. La vita é bella is niet alleen voor Italië het is voor iedereen die graag in het leven staat in goede en slechte tijden. De zoektocht naar “gelukkig zijn” maakt het leven onrealistisch. Maak geen veronderstellingen, doe meer, verwacht minder, glimlach meer, droom groots en lach veel meer. De overtuiging dat een traan of een lach zowel positief als negatief kan zijn, is de essentie.

Het bedrijfsleven heeft ook nood aan meer positief opportunisme. We hebben meer bedrijven nodig die waarde gedreven zijn in plaats van kostengedreven. Bedrijven die waarden ademen ipv ze te gebruiken als een hol marketingverhaal. Hoe zal onze maatschappij eruit zien als alle ondernemingen een gemeenschappelijke visie hebben. Zorgt je product of dienstverlening voor een betere morgen, een beter perspectief voor de samenleving? Ja? Dan heb je een duurzaam bestaansrecht. Neen? Ga verder op zoek. Want je bedrijf gaat het nieuw normaal niet redden. De ongewone tijden van 2020 hebben ons geleerd dat je niet onmiddellijk alle problemen kunt oplossen. We hebben niet alles in handen. Kortom gebruik de Italiaanse levenswijze en bekijk de opportuniteiten die rondom je zijn. Geniet van het moment en herbron in de tijd dat je even niets kan. Niet omdat je het na hard werken hebt verdiend. Maar omdat het een deel van het levensproces is. Ontdek zoveel mogelijk mogelijkheden, niet naar drempels. Bedrijfscultuur mag wat meer Italia kleuren. Groen voor de duurzame oplossingen, Wit voor de hoop en Rood voor Passievol op zoek gaan naar positief opportunisme. Wij en zij binnen een organisatie bestaat niet. Het is wij samen voor één gemeenschappelijke doel. La grintà tonen in al je activiteiten en verantwoordelijkheden. Kan je dit niet? Stop en zoek een andere pad. Een andere opportuniteit, maar blijf er positief over. Wees even vreemd als dat volkje in de laars.

Ciao!

 

4 Reacties

  1. Christian Wilbach

    Lekker om te lezen.

    Waarde toevoegen als drijfveer. Een heerlijk uitgangspunt.

    Jouw eerste blog voegt alvast waarde toe. Dankjewel.

  2. Ginette Van de Sompel

    Maak geen veronderstellingen, doe meer, verwacht minder, glimlach meer, droom groots en lach veel meer. De overtuiging dat een traan of een lach zowel positief als negatief kan zijn, is de essentie…..mooier kan je t niet zeggen, bedankt voor dit prachtig stukje lectuur Mauro

  3. Bart Bierinckx

    Waaw! Dit leest zo vlot & aangenaam en het leuke is dat je er meer van opsteekt dan je verwacht had vooraleer je het begon te lezen. Knap! Ik kijk al uit naar het vervolg…thanks & succes!

  4. Barbara

    Wauw… zo had ik het nog niet bekeken… maar klinkt logisch. Dankjewel voor deze positiviteit. Kijk al uit naar het volgende…