Change | Connecting people | Creative
 

De koffie connectie.

De geschiedenis van de koffie in Europa begon in 1624 toen een grote lading Arabische koffie in de haven van Venetië  aankwam. De Venetianen waren onmiddellijk fan. Weldra was koffie een lievelingsdrank. Venetië kwam samen: ’s ochtends  de kooplieden, advocaten en dokters, ‘s middags de arbeiders en ‘s avonds de kunstenaars.

Het duurde niet lang of er ontstond in Venetië het eerste Europees Koffiehuis, het beroemde Café Florian aan het San Marco plein. De koffiehuizen waren een plek waar grote denkers, filosofen en kunstenaars samen kwamen. Grote namen als Johan Wolfgang von Goethe, Honoré de Balzac, Richard Wagner en Thomas Mann kwamen in het Café Florian. Uit koffie is menig goed gesprekken en verhalen geboren! 

Italianen, niet de uitvinders van koffie, maar wel het volkje dat als geen ander weet hoe iets te vermarkten. Naast dat koffie mensen verbindt. Vinden ze er talloze toepassingen van. Zoals we in België 20 verschillende soorten aardappelbereidingen kennen, kennen ze in Italië tientallen verschillende soorten koffie’s. Espresso, cappuccino, ristretto, latte macchiato, … 

Mijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar Illy of Lavazza … niets mis mee. Of Caffé Borbonne een iets minder bekend merk afkomstig van Napoli. Maar wel ontzettend lekker. In mijn netwerk zijn er meerdere specialisten op vlak van koffie. Naast Caffé Più uit Heusden-Zolder is Monx mijn favoriete koffiemerk. Een lokale koffiebranderij van speciality coffee uit Zonhoven. Echte aanraders. Maar genoeg reclame. Koffie is meer dan een lekker goed. Het is een emotie, sfeer, connectie. Als je samen koffie drinkt, ontstaat vaak een moment waarin je dichter bij elkaar komt. Hoeveel contacten beginnen niet met een tas lekker zwart goud? Zullen we even samen koffie drinken? Een vraag die je dagelijks hoort. Koffie drinken is weliswaar een alledaagse activiteit, maar het blijft een bijzonder moment. Het past perfect in het plaatje van de drukke, moderne maatschappij. Alle individuen lopen langs elkaar heen en af en toe hebben deze personen contact met elkaar.  In elke hoek van een stad is er wel een lokale koffiebar of een Starbucks waar jong en oud samen koffie drinken. De rust vinden of om weer dat opwekkende gevoel te krijgen dat alleen door koffie teweeggebracht wordt. Er zijn verschillende factoren die het koffiemoment maken: de omgeving, het tijdstip op de dag, het soort koffie, de persoon of personen waarmee je koffie drinkt en de gespreksonderwerpen tijdens het koffiedrinken. Een moment van ontspanning, warmte, rust en om tot jezelf te komen door middel van een gesprek met de ander. 

Het nieuw normaal heeft er helaas wat roet in gegooid. Echter mag dat ons niet ontnemen om dat koffiemoment in ere te houden. De geboorte van een digitale koffie is door Corona officieel ontstaan. Een persoonlijke uitdaging om hier een project van te maken. Wie zich geroepen voelt om samen met mij koffie op een fysische en toch digitale manier te vermarkten, neem even contact op.  

Ciao

 
 

0 reacties